تبلیغات
تحقیق و پروژه - عدالت

تحقیق و پروژه

شنبه 8 مهر 1396

عدالت

نویسنده: فاطمه غلامی   

 از جمله مسائلی که در نهج البلاغه فراوان درباره آنها بحث شده است ، مسائل مربوط به عدالت است .

هر کسی که یک دوره کامل نهج البلاغه را مطالعه کند ، می بیند علی علیه السلام درباره حکومت و عدالت حساسیت خاصی دارد . اهمیت و ارزش فراوانی برای آنها قائل است . قطعاً برای کسانی که با اسلام آشنایی ندارند و بر عکس با تعلیمات دینی سایر ادیان جهانی آشنا می شوند ، باعث تعجب است که چرا یک پیشوای دینی اینقدر به این گونه مسائل می پردازد. مگر اینها مربوط به دنیا و زندگی دنیا نیست ؟ آخر یک پیشوای دینی را با دنیا و زندگی و مسائل اجتماعی چه کار ؟!

و بر عکس ، کسی که با تعلیمات اسلامی آشنا ست و سوابق علی علیه السلام را می داند که در دامان مقدس پغمبر اکرم پرورش یافته است . رموز اسلام را به او آموخته ، اصول و فروغ اسلام را در جان او ریخته است ، دچار هیچگونه تعجبی نمی شود .

علی علیه السلام حکومت را پشیزی نمی شمارد آن را مانند سایرمظاهر مادی دنیا از استخوان خوکی که در دست انسان خوره داری باشد بی مقدار تر می شمارد ، اما همین حکومت و زعامت را در مسیر اصلی و واقعی اش یعنی به عنوان وسیله ای برای اجرای عدالت و احقاق حق و خدمت به اجتماع ، فوق العاده مقدس می شمارد و مانع دست یافتن حریف رقیب فرصت طلب و استفاده جو می گردد ، از شمشیر زدن برای حفظ و    نگهداری اش از دستبرد چپاولگران دریغ نمی ورزد .

مقدمه  

 

محققین معنی عدل را این طور می کنند ( اعطاء کل ذی حق حقه) حق هر صاحب حقی را ادا کردن و در مقابلش منع از حق ، ظلم است اداء حق نکردن ظلم است تجاوز از حد و عدل وضع هر چیزی به جای خود است – حقوق را بخواهیم ملاحظه کنیم ، اگر کسی بخواهد صفت بشمارد خیلی زیاد است . حقوقیکه خدا بربنده دارد حقوقی که خلق دارند هر کدام مواردش بسیار است حق خلق از همسر وهمسایه  و اولاد و رحم ، همکار و فقراء وخلاصه اجتماع مسلمین – حقوق بسیار است .

پشت اسلام زباز وی علی گشت قوی

نخل توحید زشمشیر علی بار وراست

سر به محراب پی بندگی آورد فرود

کی زشمشیر جفاشیر خدا را حذر راست

ز ادب چهره بر آن قبله حاجات بند

که شهان را چو گراجبهه بر آن خاک رواست

بخش اول

عدل الهی ( عدالت خدا )

در علوم اسلامی (( عدالت )) به سه معنا به کار می رود .

اول :عدل الهی ( عدالت خدا )

دوم : عدالت انسان که شرط احراز مناصبی از قبیل قضاوت ، امامت جماعت و جمعه ، رهبری جامعه اسلامی ، پذیرش شهادت در دادگاه و … است :

سوم : عدالت اجتماعی با معنایی گسترده که همه ابعاد مسایل اجتماعی ، از قبیل اقتصاد سیاست ، مدیریت و … را در بر می گیرد .

در این درس ما بررسی معنای سوم را پی می گیریم ،لیکن برای فراهم آمدن بیشتر زمینه تحقیق آن به معنای اول نیز اشاره می کنیم و یاد آوری این نکته سودمند است که این هر سه معنا در کلام علی – علیه السلام – آمده است .

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :